LifestyleVoeding

Is koffie echt zo ongezond?

Is koffie echt zo ongezond als veel mensen denken? Inderdaad werd koffie door de WHO ooit verdacht van mogelijke kankerverwekkendheid. Ook stond het bij het IOC op de dopinglijst. Zoals met alles geldt dat overdaad schaadt, maar dagelijks een paar kopjes koffie is niet slecht voor onze gezondheid. Koffie zonder suiker(!) staat op de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Niet op die schijf staan echter koffie die gezet is met een cafetière en kookkoffie. Wat zijn zoal de gezondheidseffecten van koffie? Daarover gaat dit artikel.

Hoeveelheid koffie

Het Voedingscentrum adviseert de volgende maximum hoeveelheden koffie. Vier kopjes koffie per dag is voor een gezonde volwassene doorgaans geen probleem. Zwangere vrouwen en die borstvoeding geven dagelijks 2 kopjes koffie. Voor kinderen jonger dan 13 wordt het drinken van koffie afgeraden. Voor de leeftijden van 13 tot 18 jaar 1 kopje. In plaats van koffie met cafeïne kan je natuurlijk ook cafeïnevrij drinken. De aanbeveling voor zwangere vrouwen verandert echter niet.

Positieve effecten

Het risico op hartziekten wordt tien procent minder als men dagelijks 2 a 4 koppen koffie drinkt. Diezelfde hoeveelheid en datzelfde percentage geldt voor het risico van een beroerte. De kans op diabetes type 2 zou verkleinen met 30%, als men in plaats van helemaal geen koffie dagelijks 5 koppen ervan drinkt. De resultaten voor koffie met en zonder cafeïne zijn vergelijkbaar.

Cholesterol

Het belangrijk koffie goed te filteren. Dan bevat die minder kahweol en cafestol. Die twee stoffen verhogen het gehalte low-density-lipoproteïne (LDL) cholesterol in je bloed. Bij een grote hoeveelheid daarvan kan dat vast gaan zitten aan de binnenkant van de (slag)aderen. Dan neemt de kans op een beroerte of een hartaanval toe.

Cafeïne

Cafeïne is de meest bekende ingrediënt van koffie en die stof heeft het grootste aantal effecten op onze gezondheid. Het verdrijft de vermoeidheid en verbetert de concentratie en prestatie. Maar aan de andere kant kan een grote hoeveelheid van cafeïne hoofdpijn, rusteloosheid, hartkloppingen, angstgevoelens en slaapproblemen veroorzaken. Wat een te grote hoeveelheid is, kan echter per persoon nogal verschillen. Cafeïne verhoogt inderdaad een beetje onze bloeddruk en hartslag. Hoeveel hangt af van hoeveel koffie wordt gedronken en ook weer van de persoon. Die verhoging is sowieso tijdelijk.

De balans is positief

Er lijken meer voor- dan nadelen vast te zitten aan het drinken van koffie. Uit een langdurig onderzoek is gebleken dat het sterftecijfer lager is als men koffie drinkt, dan wanneer men dat niet doet. Het beste resultaat gaf de filterkoffie. Het sterftecijfer bleek het laagst bij personen die per dag tussen 1 en 4 kopjes daarvan dronken. Het is niet helder waar de positieve effecten van koffie precies vandaan komen. Wellicht hangen die samen met de antioxidanten erin. Die stoffen gaan schade aan cellen tegen. Met andere woorden, het antwoord is nee op de vraag of koffie echt zo ongezond is.

You may also like

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

More in:Lifestyle