GezondheidLifestyle

Kun je daadwerkelijk je immuunsysteem verbeteren?

Je immuunsysteem is enorm belangrijk. Het beschermt je tegen ziektes en zorgt ervoor dat jij je sterk en gezond voelt. Verschillende afweermechanismen in je lichaam houden bacteriën en virussen buiten je lichaam en bestrijdt ze indien ze toch zijn binnengedrongen. Het is mogelijk je immuunsysteem te verbeteren. En dit kost niet eens veel moeite. We zetten voor jou een aantal eenvoudige tips op een rijtje om je immuunsysteem sterker te maken.

Een gezond voedingspatroon

In de eerste plaats is voeding van groot belang. Zorg voor een evenwichtig en gebalanceerd dieet. Belangrijk hierbij zijn vitamines en mineralen. Deze worden ook wel micronutriënten genoemd en zorgen voor sterkere afweermechanismen. Vitaminen zijn belangrijk voor vrijwel alle stofwisselingsprocessen in je lichaam. Het lichaam kan de essentiële vitaminen niet zelf produceren en dus moet je deze via voeding binnenkrijgen. Het gaat dan met name om vitamine A, B, C, D en E. Deze zijn terug te vinden in veel verschillende voedingsmiddelen. Daarnaast heeft je lichaam ook mineralen nodig, zoals ijzer, zink en selenium. Deze zorgen voor een normale werking van je immuunsysteem en verbeteren je prestaties. Voor zowel vitaminen en mineralen geldt dat je een groot deel al binnen krijgt via voeding, maar dat bij een tekort gekozen kan worden voor supplementen.

Regelmatig sporten

Beweging is minstens even belangrijk als gezonde voeding. Sporten bevordert namelijk je bloedsomloop waardoor je witte bloedcellen sneller door het lichaam worden verspreid. Deze cellen zijn verantwoordelijk voor het herkennen van ongewenste invloeden in je lichaam en beschermen je daartegen. Zorg er daarom voor dat je elke dag voldoende beweegt. Dit hoeft niet altijd een intensieve sportsessie te zijn. Ook een wandeling van een half uur doet al veel. Zorg dat je elke dag minstens 30 minuten beweegt. Geen zin om te gaan hardlopen of de sportschool te bezoeken? Ga op zoek naar een sport die je leuk vindt en waar je energie van krijgt? Dan wordt de drempel ook lager om te gaan sporten en krijg je er niet alleen een beter immuunsysteem, maar ook een beter humeur en meer energie van. En dat draagt ook weer bij aan een sterker lichaam. Daarnaast kun je ook in huis al lekker in beweging zijn. Regelmatig klussen, tuinieren of je huis schoonmaken; het zijn allemaal eenvoudige manieren om te bewegen. Die 30 minuten per dag zijn dus gemakkelijk te halen.

Ga zoveel mogelijk naar buiten

De laatste tip is om veel naar buiten te gaan. Dit kun je eenvoudig combineren met het advies om te sporten. Ga bijvoorbeeld lekker wandelen of fietsen in de natuur. Het kan ook eenvoudiger, door bijvoorbeeld lekker te tuinieren of even in de zon te gaan zitten. De buitenlucht zorgt ervoor dat ziekteverwekkers minder overlevingskans hebben. Daarnaast levert het je ook nog eens belangrijke vitaminen op. Je huid maakt namelijk vitamine D aan wanneer je in de zon komt. 15 tot 30 minuten buiten in de zon is al voldoende voor je huid om vitamine D aan te maken. Ga dan ook zoveel mogelijk naar buiten, zeker wanneer het lekker weer is.

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.