Snel afvallen

Eten en bewegen om af te vallen. Zoals de meeste van ons weten zijn voeding en beweging de twee factoren die je gewicht bepalen. Door deze twee factoren te combineren zul je snel afvallen.  

 

Voedingspatroon

Ons huidige voedingspatroon bevat veel koolhydraten, bijvoorbeeld: granen en suikers. Uit deze koolhydraten haal je energie om te overleven. Volgens wetenschappers is jouw lichaam echter ‘gemaakt’ om energie te halen uit gezonde vetten en groenten en dus niet uit koolhydraten. snel afvallenIn de miljoenen jaren van evolutie eet de mens pas de laatste paar honderd jaar veel koolhydraten.

Al die honderdduizenden jaren daarvoor aten we voornamelijk gezonde vetten en groenten. Je lichaam is nog niet aangepast aan de moderne voeding met vele koolhydraten, zoals granen en suikers. De hoeveelheid koolhydraten in je voeding bepalen voornamelijk je gewicht en niet de hoeveelheid beschikbare energie.

Je lichaam is nog steeds gewend om de energie die het nodig heeft te halen uit gezonde vetten en groenten. Hou hier rekening mee in het snel afvallen. Er is ook een studie die aantoont dat gezonde, vette voeding veel meer beschikbare energie oplevert dan koolhydraten opleveren.

Met andere woorden, (gezonde) vette voeding levert beschikbare energie. Snel afvallen is het gevolg van het verbranden van deze beschikbare energie. Hoe meer koolhydraten je eet, hoe ‘dikker’ je bent. En hoe meer gezonde vetten je eet, hoe meer energie je hebt. De gezonde vetten leveren, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, geen problemen op met je hart en vaatstelsel. Volgens een wetenschappelijke analyse, krijgen mensen die veel vette vis of andere gezonde vetten eten minder snel een hartaanval.  

 

Beweegpatroon

Ons huidige beweegpatroon bestaat voornamelijk uit stilzitten (op kantoor bijvoorbeeld). Voor de mensen die ‘veel’ bewegen geldt drie keer per week minimaal een half uur sporten. Dit gegeven verbleekt uiteraard als we het vergelijken met de oertijd. Al die honderdduizenden jaren geleden waren we eigenlijk continu in beweging en hadden we korte periodes van intensieve inspanning. 

Het menselijk lichaam is gemaakt om te bewegen, niet om lange periodes stil te zitten. snel afvallenIn een studie is aangetoond dat de kans op overgewicht verminderd kan worden door simpelweg meer te bewegen en minder stil te zitten. Meer bewegen zal snel afvallen bevorderen.  Het menselijk lichaam is echter niet gemaakt om lang intensieve inspanning te leveren (zoals meer dan een half uur hardlopen).  

Daarnaast zorgen lange periodes van intense inspanning ervoor dat het stresshormoon cortisol wordt aangemaakt. Cortisol heeft allerlei negatieve effecten op je gezondheid en op gewichtsverlies.  

 

Tip: snel afvallen doe je niet door meer hard te lopen.

Korte en extreem intensieve inspanning daarentegen zorgt ervoor dat je veel energie verbrandt zonder dat je je lichaam te lang overbelast. Twaalf minuten extreem intensief trainen per week levert meer gewichtsverlies op dan drie keer per week een uur lang hardlopen. Goed om te horen toch? Ons lichaam is gemaakt om vrijwel continu in beweging te zijn met af en toe een kort moment van extreem intensieve inspanning. Dit zorgt voor de juiste chemie in je lichaam zodat je snel lichaamsvet verbrandt en zo snel zal afvallen.  

 

Het snel afvallen stappenplan

De misvatting over voeding en beweging die hierboven beschreven is, is de reden dat er zo enorm veel gevallen van overgewicht zijn. Hieronder wordt beschreven hoe je kunt eten en bewegen zodat je gezond, makkelijk en snel afvalt. (kijk ook eens bij: gezond afvallen) Er zijn drie stappen die ervoor zullen zorgen dat je snel afvalt. Stap 1: Geen suiker en koolhydraten meer eten. Stap 2: Meer gezonde vetten en groenten eten. Stap 3: Meer bewegen.


       

Blog Artikelen