Hormonen waar je vrolijk van wordt


Hormonen waar je vrolijk van wordt

De werking van gelukshormonen

Menig website of boek beweert je gelukkiger te kunnen maken, maar de enige die dit kunnen zijn je hormonen. Door chemische reacties van deze hormonen worden onze gevoelens bepaald, waardoor je je op het ene moment heel fijn kunt voelen, maar op een ander moment slecht of bijvoorbeeld gespannen. Ook verliefdheid is een reactie op de processen die plaatsvinden door de hormonen in ons lichaam.

Hoewel het soms anders voelt, is het eigenlijk heel simpel om gelukkig te worden! Hormonen die zorgen voor het gevoel van geluk worden geproduceerd tijdens het sporten, seks, gezond eten en beweging in de buitenlucht. Alledaagse dingen dus! Tijdens de productie van deze ‘gelukshormonen’ begin je je al gelukkig te voelen, het is niet voor niks dat dingen als sport worden gezien als een fijn onderdeel in het weekprogramma. Hieronder vind je de belangrijkste hormonen op een rijtje;

Serotonine: dit hormoon is belangrijk voor je stemming, beter gezegd, het reguleert dit en zorgt voor een gelukkig gevoel. Serotonine ontstaat onder invloed van zonlicht, door het eten van koolhydraatrijke producten en door geregeld te sporten.

Endorfine: veel mensen gebruiken medicijnen met dit hormoon om beter te kunnen slapen, het verminderd namelijk de spanning die je ervaart, je angstgevoel en de pijngevoeligheid. Daarnaast geeft endorfine je immuunsysteem een boost, zorgt het dat je minder trek in voedingsmiddelen hebt en verhoogt het je libido. Het biedt je dus rust en bestrijd negatieve effecten van stress.

Dopamine: een hormoon wat chagrijnigheid voorkomt en je geconcentreerder maakt tijdens bezigheden. Het maakt je alerter en is gekoppeld aan een orgasme. Dopamine wordt door het lichaam geproduceerd, wanneer je eiwitrijke product binnenkrijgt.

Phenylethamine: dit hormoon wordt veel geproduceerd tijdens het begin van een relatie, daarna zwakt de productie af. Ook producten met chocolade kunnen zorgen voor de productie van phenylethamine, doordat dit cacaobonen bevat.

Ghreline: net als endorfine, zorgt ook ghreline voor een vermindert gevoel van stress, waardoor je je meer zult kunnen ontspannen. Ghreline ontstaat bij het gevoel van honger, wat meteen verklaart waarom het slecht is om teveel te eten. Om ghreline in je lichaam op peil te houden is het dus aan te raden nooit meer te eten, dan tot het moment waarop je ‘vol’ zit.

Zo stimuleer je je gelukshormonen:

Om je gelukkiger te voelen is het belangrijk, dat je deze ‘gelukshormonen’ aanmaakt. Hiervoor hebben we een aantal tips op een rijtje gezet, zodat je zonder medicijnen toch geluk kunt stimuleren.

Tip 1. Beweeg!

Het klinkt heel simpel, kies een sport die je leuk vindt en beoefen dit geregeld! Doordat je sporten leuk vindt zal je je tijdens het bewegen gelukkig voelen en daarnaast de aanmaak van hormonen bevorderen.
Let er wel op, dat je niet te hard van stapel loopt en je conditie rustig opbouwt. Je kunt niet van je lichaam verwachten, dat het meteen vijf kilometer kan zwemmen of een marathon kan lopen! Probeer altijd te luisteren naar de signalen die het lichaam geeft.

Tip 2. Eet en heb geluk in je relatie!

Voor de productie van dopamine zijn voedingsmiddelen en seks belangrijk. Dingen die je wellicht niet verkeerd in de oren klinken, maar het gevoel van geluk bevorderen!
Het drinken van veel alcohol en cafeïne werkt echter tegendraads, probeer met name eiwitrijk voedsel als zuivel, vis en vlees binnen te krijgen.
Naast eten is ook seks een bevorderlijke activiteit om dopamine aan te maken, een orgasme geeft je een hormonale boost wat ervoor zorgt, dat je gelukkig wordt.

Tip 3. Geniet van cacaorijke chocolade

Hoewel veel mensen chocolade afraden, is het voor de aanmaak van phenylethamine een sterk aan te raden product. Let er hierbij op, dat het gaat om pure chocolade met ongeveer 70% cacao, meer kan nooit kwaad. Melk en witte chocolade werken echter averechts in het proces! Naast de aanmaak van dopamine, zorgt chocolade ervoor dat je bloeddruk verlaagt en het is rijk aan anti-aging antioxidanten.
Als je echt een grote fan van chocolade bent, dan moet je op een gegeven moment oppassen, want er geldt van een maximum van 40 gram per maaltijd, om complicaties in het lichaam te voorkomen.

Add Comment

Close