Gezond afvallen

Gezond afvallen

Er zijn inmiddels al vele methodes om af te vallen. Helaas zijn ze niet allemaal gezond. Gezond afvallen wordt daardoor niet altijd even makkelijk, want hoe weet u nu welke dieten gezond zijn en welke juist ongezond zijn?

 

Gezond afvallen met een crash dieet?

Met een crash dieet zoals bijvoorbeeld het Cambridge dieet is gezond afvallen erg moeilijk. Dit omdat u gezond afvallenvaak bij deze diëten niks anders mag eten dan het ‘voedsel’ wat het dieet aanbiedt. Vaak zijn dit alleen maar maaltijdvervangers en krijgt u erg weinig kilocalorieën binnen of krijgt u zelfs een tekort aan bepaalde stoffen binnen en dat ook nog eens over een langere periode! Dit is erg ongezond en is zeer af te raden!

Echter in sommige extreme gevallen is een crash dieet wel een aanrader. Bijvoorbeeld bij mensen die zoveel overgewicht hebben dat het gevaarlijker is om zoveel overgewicht te hebben dan dat men onvoldoende van een aantal stoffen binnenkrijgt en weinig calorieën. Uiteraard is het dan het beste om dit met begeleiding van een arts te doen!

Gezond afvallen met een crash dieet is dus erg moeilijk. Echter zijn er ook minder extreme crash diëten zoals Zelfslank welke niet voor lange tijd gebruikt hoeven te worden en dus gezonder zijn en toch voor veel gewichtsverlies zorgen in een korte tijd.

 

Gezond afvallen, hoe doe ik dat?

Als u gezond wilt afvallen dan dient u met een aantal zaken rekening te houden. Zo kunt u het beste een afvalschema opstellen met haalbare doelen. Het is belangrijk dat deze doelen haalbaar zijn omdat dit u weer extra motiveert bij het afvallen, maar als deze doelen niet haalbaar zijn en u dus niet het doel haalt werkt dit extreem demotiverend. Daarnaast is het belangrijk om de BMI te bepalen. Is het ook wel echt nodig dat u gaat afvallen? Misschien dient u zelfs aan te komen (als BMI < 18 is)! Streef altijd een gezond gewicht na!

Gezond afvallen is op zich aardig samen te vatten in een aantal regels, maar de meeste van deze regels weet u zelf ook wel, maar veel mensen negeren deze regels totaal als ze gaan afvallen en vragen zich dan af waarom ze niet afvallen of waarom ze zich er niet zo lekker bij voelen.

Als eerste is het belangrijk om goed te gaan eten en goed te gaan bewegen. Dat spreekt misschien voor zich maar dat wordt vaak vergeten. Bij een gezond dieet heeft u hier ook de energie nog voor. Mocht u een dieet volgen waar dit niet het geval bij is dan is het verstandig om naar een ander dieet te kijken, zoals bijvoorbeeld Zelfslank. Ook is het belangrijk om op vaste tijden te gaan eten. Als u niet de hele dag zit te snoepen of te snacken dan neemt de eetlust af en wordt het afvallen makkelijker. De laatste regel is dat het afvallen geleidelijk moet zijn. Niet opeens 10 kilo in 1 maand en daarna maar 1 kilo afvallen of zelfs weer bijkomen. Het is verstandiger om bijvoorbeeld elke maand 2 kilo af te vallen en dat ook doorzet.

 

Een gedegen voorbereiding is essentieel bij gezond afvallen zonder dieet. Wanneer ben je klaar om af te vallen? Wat heb je nodig in de voorbereiding? Onderstaande tips gaan je helpen om een gezond gewicht te bereiken zodat je weer lekker in je vel zit:  


 

Tip 1: Meet je gewicht, BMI en middelomtrek

Durf je het aan om op de weegschaal te gaan staan? Je hebt een meetpunt nodig om vanuit te gaan, ondanks dat je wel weet dat het je in dit geval niet blij gaat maken moet je even door de zure appel heen. En bedenk maar zo: hoe meer je weegt, hoe meer verbetering je kan bewerkstelligen door gezond af te vallen! Meet daarna je middelomtrek met een soepel meetlint en noteer de gegevens. Daarna bereken je je BMI.

De BMI geeft de verhouding weer tussen je gewicht en je lengte. gezond afvallenJe gewicht deel je door je lengte in het kwadraat. Ben je bijvoorbeeld 1,70 lang en weeg je 74 kilo dan bereken je de BMI door 74 te delen door 2×1,7. De uitkomst/ het getal kun je eenvoudig afzetten tegen onderstaande tabel. Houdt hierbij rekening dat de uitkomst een kleine afwijking kan hebben tov de werkelijke BMI.

 

Oordeel Advies BMI mannen en vrouwen
Ondergewicht Probeer aan te komen Lager dan 18,5
Gezond gewicht Probeer op gewicht te blijven Tussen 18,5 en 25
Overgewicht (gevarenzone komt in beeld) Probeer af te vallen (zorg in ieder geval dat je niet aankomt) Tussen 25 en 30
Obesitas (Verhoogd risico) Probeer onder begeleiding af te vallen Meer dan  30

 

Middelomtrek

Uiteraard is een goed gewicht belangrijk voor je gezondheid, maar het is voor je gezondheid ook belangrijk waar het lichaamsvet zit. Vet in en rond de buik is nadelig, daarom is gezond afvallen zo belangrijk. Ga als volgt te werk:

  1. Meet de middelomtrek tussen de onderkant van het onderste rib en de bovenkant van het bekken.
  2. Adem uit en lees jouw middelomtrek af.

gezond afvallenVaak geven de BMI en de middelomtrek hetzelfde cijfer aan. Als dat niet zo is, houd dan de uitkomst van de middelomtrek aan. Door dit resultaat aan te houden wordt er  namelijk rekening gehouden met het extra gezondheidsrisico van veel buikvet. Het vet op je heupen en billen is minder nadelig dan het vet rond je buik. Als we gezond willen afvallen is buikvet de graadmeter.

 

Oordeel Advies Mannen middelomtrek Vrouwen middelomtrek
Ondergewicht Probeer aan te komen Omtrek kleiner dan 79 cm Omtrek kleiner dan 68 cm
Gezond gewicht Probeer op gewicht te blijven Omtrek tussen 79 en 94 cm Omtrek tussen 68 en 80 cm
Overgewicht (gevarenzone komt in beeld) Probeer af te vallen (zorg in ieder geval dat je niet aankomt) Omtrek tussen 94 en 102 cm Omtrek tussen 80 en 88 cm
Obesitas (verhoogd risico) Probeer onder begeleiding af te vallen Omtrek groter dan 102 cm Omtrek groter dan 88 cm

 

Tip 2: Mag je wel afvallen? En ben je er klaar voor?

Ben je zwanger en geef je borstvoeding, dan is het niet raadzaam om af te vallen. Start dan met gezond afvallen na de bevalling/borstvoeding. Als je ziek bent of een BMI hebt hoger dan 30, ga dan eerst naar de huisarts. Mocht je verdrietig zijn of onder zeer zware stress staan dan is het zaak om de situatie eerst te stabiliseren en daarna pas te starten met gezond afvallen.

Tip 3: Wat is je doel?

Kies een realistisch streefgewicht, alleen dan kan je gezond afvallen. Dus niet zoveel als je woog toen je 16 of 20 jaar was. Heb je een streefgewicht gekozen? Dan is het zaak om geleidelijk af te vallen. Dan bedoelen we: een halve kilo tot 1 kilo per week. Als het meer is ben je niet gezond aan het afvallen. Op deze manier is afvallen ook beter vol te houden. Daarnaast blijven de kilo’s met gezond afvallen ook langer weg (geen jojo effect).

Tip 4: Gezond afvallen: Goede voornemens 

Als je goed naar jezelf kijkt weet je vaak al waar je valkuilen liggen in je doel om gezond af te vallen. Leer jezelf kennen en laat je niet verrassen door verleidingen waar je van tevoren al van wist dat het moeilijk zou worden. Voornemens maken helpt je bij het houden aan je doel. Wapen jezelf tegen verkeerde gewoontes en hou je aan het gezond afvallen plan.

Tip 5: Als je nu al weet dat je het alleen niet redt maak dan gebruik van professionals.

Diëtisten en gewichtsconsulenten zijn er om je te helpen bij het aanpassen van je leefstijl. Zij hebben veel ervaring in gezond afvallen, denken mee over de aanpassingen in je eetpatroon en hoe dit past in jouw leven. Diëtisten kunnen je daarnaast helpen bij bijvoorbeeld hoge bloeddruk of diabetes type 2.

Tip 6: Vertel je voornemen om gezond af te vallen aan familie en vrienden

Zij zullen je steunen in dit proces. Het is namelijk altijd lastig om een taartje te weigeren op een verjaardag of geen chips te pakken, terwijl de rest dat wel doet. Ze houden rekening met je en zullen je niet snel iets opdringen, omdat ze weten van je voornemen. Daarnaast kan je ook samen sporten initiëren. Neem in ieder geval zelf de beslissing over wat je eet en verontschuldig je niet! Jij staat achter je gezond afvallen plan! 

Tip 7: Kijk kritisch naar wat er mis zou zijn met je huidige eetpatroon.

Een eetpatroon is alles wat je dagelijks eet en drinkt. Bewustwording is de eerste stap naar gezond afvallen. Maak een nieuw schema waarin je precies weet wat je mag eten en drinken en hou je daaraan. Het klinkt makkelijker dan het is, maar het geeft heel erg veel voldoening als je je streefgewicht bereikt en gezond bent afgevallen. Gezond afvallen is 1000 x beter dan een jojo dieet. Misschien val je sneller af, maar dan zit het er ook zo weer bij.

Veel succes bij dit bijzonder gezonde proces!